Facebook και διαφήμιση. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Η επαφή και η ενημέρωση των πελατών  σχετικά με τα προϊόντα, τις υπηρεσίες, αλλά και την επιχείρηση συνολικά, είναι ένα σημαντικό μέρος της κάθε επιχείρησης. Αυτή η διαδικασία έγινε ευκολότερη με την ανάπτυξη του Διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Είναι εύλογο, πολλές επιχειρήσεις, τόσο  νεοσύστατες όσο και αναπτυγμένες να χρησιμοποιούν την online διαφήμιση ως σημαντικό μέρος της στρατηγικής  marketing  τους.

Ωστόσο, υπάρχουν πλέον τόσες πολλές επιλογές  για online διαφήμιση ,ώστε να δημιουργείται το δίλημμα για το ποια είναι η καλύτερη μέθοδος για να ξεκινήσει μια επιχείρηση τη διαφήμιση στο διαδίκτυο.

Αναμφίβολα, το Facebook είναι η μεγαλύτερη κοινωνική πλατφόρμα πολυμέσων με μεγάλες δυνατότητες για τη διαφήμιση της επιχείρησής σας.  Ως εκ τούτου, είναι προφανές ότι πολλοί άνθρωποι  αναρωτιούνται αν αξίζει να επενδύσουν σε Facebook διαφημίσεις.

Εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν το Facebook για επικοινωνία, διασκέδαση, αναζήτηση πληροφοριών. Με τη δημιουργία των κοινωνικών δικτύων οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε ομάδες ενδιαφέροντος, να ανταλλάσουν απόψεις, να μοιράζονται φωτογραφίες κ.ο.κ..  Φαίνεται ότι η δημιουργία μιας σελίδας  για την επιχείρησή σας,  θα φέρει αρκετά από τα αναμενόμενα οφέλη.  Ωστόσο, δεν είναι το μοναδικό μέσο διαδικτυακής διαφήμισης και εφόσον κάποιος θέλει να έχει το μέγιστο αποτέλεσμα για την επιχείρησή του θα πρέπει να ανατρέξει και σε εναλλακτικές μεθόδους (πχ  Google Adwords). Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι ένα σημαντικό κανάλι για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να εμπορεύονται και να διαφημίζουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.

Όπως και με κάθε άλλη διαφήμιση, έτσι και οι διαφημίσεις μέσω  Facebook, έχουν τα πλεονεκτήματα , αλλά και σημαντικά μειονεκτήματα, τα οποία πρέπει να συνυπολογιστούν προκειμένου να σχεδιάσουμε μια προσοδοφόρα καμπάνια διαφήμισης.

Πλεονεκτήματα:

Ευρύ κοινό

Για τις περισσότερες επιχειρήσεις  και ιδίως για τις νεοσύστατες, το αρχικό μέλημα είναι η ανάπτυξη του πελατολογίου τους. Προφανώς και το καλύτερο μέρος για να ψάξει κανείς πελάτες, είναι εκεί που υπάρχει και μεγαλύτερη συγκέντρωση  ανθρώπων. Το Facebook είναι το πιο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο, με 1.79 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες κάθε μήνα, το οποίο δίνει πολύ καλές προοπτικές για ανάπτυξη του  πελατολογίου της επιχείρησής σας.

Χαμηλό αρχικό κόστος

Οι παραδοσιακές μορφές διαφήμισης, όπως η τηλεόραση και το ραδιόφωνο απαιτούν σημαντικό προϋπολογισμό, τον οποίο πολλές επιχειρήσεις δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά. Το όφελος του Facebook είναι ότι ο ελάχιστος απαιτούμενος ημερήσιος προϋπολογισμός είναι μόλις   1€, πράγμα που σημαίνει ότι μπορείτε να διαφημιστείτε με ελάχιστο κόστος, αλλά με πολύ καλά αποτελέσματα.

Επιλογές στόχευσης

Οι πελάτες που ενδιαφέρονται για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρετε είναι πιο εύκολο μέσω της στόχευσης. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να χάνουμε χρόνο και  χρήματά για  διαφήμιση σε όλους, αλλά μπορούμε να επικεντρωθούμε μόνο σε εκείνους τους ανθρώπους που  δυνητικά θα δείξουν ενδιαφέρον για μας. Το Facebook έχει μια μεγάλη ποικιλία από επιλογές στόχευσης. Μπορούμε να επιλέξουμε τη θέση, την ηλικιακή ομάδα, το φύλο, τα χόμπι και τα ενδιαφέροντα, την οικογενειακή κατάσταση και πολλά άλλα συγκεκριμένα στοιχεία, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη στόχευση του κοινού που θα ενδιαφερθεί για την επιχείρηση μας.

Αφοσίωση των πελατών

Σήμερα, οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε τεράστιο όγκο πληροφοριών, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολο για τις επιχειρήσεις να τους πείσει να μείνουν μαζί τους. Όταν όμως ο πελάτης αισθανθεί ότι δένεται με κάποιο τρόπο με την επιχείρησή σου, είναι περισσότερο διατεθειμένος να αγοράσει από εσένα. Το όφελος του Facebook είναι ότι σου επιτρέπει να οικοδομήσεις τις σχέσεις με τους οπαδούς σου, πολλές φορές και φιλικές, να αλληλεπιδράς μαζί τους, και να δημιουργείς συνεχώς αφοσιωμένους πελάτες.

Ευκολία στη χρήση

Ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη της διαφήμισης στο Facebook είναι ότι δεν χρειάζεται να είναι  επαγγελματίας διαφημιστής κανείς, προκειμένου να διαφημίσει την επιχείρησή του. Το Facebook είναι δομημένο με τέτοιο τρόπο ώστε κάθε χρήστης να μπορεί να ξεκινήσει μια διαφήμιση. Εφόσον βέβαια χρειαστεί να διευρύνει το πελατολόγιό του και να στοχεύσει καλύτερα στο κατάλληλο κοινό χρησιμοποιώντας ειδικά εργαλεία μάρκετινγκ , υπάρχει πάντα η δυνατότητα ανάθεσης της εργασίας αυτής σε επαγγελματίες του είδους, με πολύ μικρό κόστος, ώστε να του σχεδιάσουν τη διαφημιστική καμπάνια που του ταιριάζει.

Μειονεκτήματα:

Μείωση Οργανικής Απήχησης

O αλγόριθμος που χρησιμοποιεί το Facebook, τα τελευταία χρόνια περιορίζει την ορατότητα των εταιρικών μηνυμάτων και η οργανική απήχηση των μηνυμάτων έχει μειωθεί αρκετά σε σχέση με το παρελθόν.  Αυτό σημαίνει και σε πολλές περιπτώσεις μόνο το 10%-12% των οπαδών σας πρόκειται να δει τις αναρτήσεις σας.  Αυτό είναι ιδιαίτερα απογοητευτικό κυρίως γι αυτούς που όλα τα προηγούμενα χρόνια είχαν μάθει οι αναρτήσεις τους να έχουν μεγάλη απήχηση σε σχέση με το παρόν. Πόσο μάλλον όταν γι’ αυτή την απήχηση δε χρειαζόταν να πληρώσουν τίποτα. Δυστυχώς με τα νέα δεδομένα δίδεται προβάδισμα στην πληρωμένη διαφήμιση με όλα τα μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα μπορεί αυτή να έχει.

Δέσμευση και συνέπεια

Μια επαγγελματική σελίδα στο Facebook δεν είναι κάτι που μπορούμε να δημιουργήσουμε και να το ξεχάσουμε. Απαιτεί κάποιος να αναλάβει τη δέσμευση να την  ενημερώνει τακτικά με τα νέα της επιχείρησης και με άλλο ενδιαφέρον για τον πελάτη περιεχόμενο.  Επίσης θα πρέπει να παρακολουθεί τη σελίδα σας στο Facebook σε καθημερινή βάση και να απαντά σε μηνύματα και σχόλια  πελατών άμεσα, πράγμα το  οποίο απαιτεί χρόνο και χρήμα.

Έλλειψη ολοκληρωμένων εργαλείων πώλησης

Το Facebook αν και λειτουργεί ως μέθοδος διαφήμισης, χρησιμοποιείται από πολλές επιχειρήσεις τελικά σαν εργαλείο πώλησης το οποίο όμως δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά. Είναι πολλές οι περιπτώσεις, όπου επιχειρήσεις  προσπαθούν να πουλήσουν προϊόντα μέσω  μηνυμάτων στο inbox, το οποίο όμως δεν προσφέρει καμία ασφάλεια τόσο για τον αγοραστή, όσο και των πωλητή. Προσπαθούν με αυτό τον τρόπο να μεταφέρουν τις λειτουργίες ενός e-shop στο Facebook, πράγμα που προς το παρόν δεν μπορεί να το εξυπηρετήσει. Δεν υπάρχει η δυνατότητα να προσφέρει στον πελάτη ασφαλή μέθοδο εγγραφής, αλλά κυρίως πληρωμής των προϊόντων, όπως γίνονται με τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Από την άλλη λείπουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία μια εμπορικής συναλλαγής, όπως για παράδειγμα οι όροι συναλλαγών που προστατεύουν και τις δύο πλευρές. Το Facebook μπορεί να αποτελέσει ένα απαραίτητο εργαλείο για την προώθηση ενός e-shop, δεν μπορεί όμως να το αντικαταστήσει.

Εν κατακλείδι, το Facebook είναι ένα εξαιρετικό μέρος για την προώθηση της επιχείρησής σας και το μάρκετινγκ. Όπως οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα, έχει τα υπέρ και τα κατά της. Παρόλα αυτά, το Facebook προσφέρει καλύτερη κατανόηση των αλληλεπιδράσεων των διαφημίσεών σας  με τους πελάτες, είναι αρκετά εύκολο στη χρήση και πολύ προσιτό για κάθε επιχείρηση. Το ιδιαίτερο με το Facebook  είναι ότι έχει εξελιχθεί σε ένα «όλα-σε-ένα» μέρος  για διασκέδαση, επικοινωνία, ανταλλαγή πληροφοριών, διαφήμιση, δικτύωση κ.λπ. Είναι εργαλείο που έχει μπει δυναμικά στη ζωή μας και πλέον πρέπει να γίνει και αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας.